Dela nyhet
Lyckad Täbydubbel i högsommarvärme
13 sep 2023 3 kommentarer
Tävlingsledarna Johan och Peter vill tacka alla funktionär som gjorde helgens tävlingar möjliga.
Orienteringssporten bygger på att det arrangeras tävlingar på idéell basis där vissa funktionärer drar ett tyngre lass än andra. I år hade vi glädjen att få hjälp med flera tunga funktioner av yngre medlemmar som inte tagit motsvarande uppgifter tidigare. Vi tänker då främst på banläggarna Noa Helgars och Hugo Sjölander samt duschansvariga Edvin Nordström och Vidar Persson. Det känns som om det finns återväxt i våra arrangörsled!
För cirka ett år sedan tog vi kontakt med markägaren Johan Fahlin på vars mark vi hade vår parkering och arena. Johan har varit positiv till arrangemanget från början och tog tidigt beslut om att spara vallen som som är en förutsättning för att kunna parkera bilar. Med det stödet vidtog ett arbete att kontakta alla markägare och jaktlag. En uppgift som Mike Amlert tog på sig och har skött med den äran. Därefter utsågs banläggarteamet Noa och Hugo som med stöttning av Mats Herbert och bankontrollanterna Roland Hellberg och Anne Cecilie Lövald har jobbat med att stränga utmanande banor i den fina terrängen söder om Kårsta. Innan sommaren hade vi utsett övriga huvudfunktionärer till parkering, dusch, marka, sekretariat, miniknat och speaker.
Strax efter sommaren fick vi reda på att det planerades större akuta avverkningar nära arenan till följd av granbarkborreangrepp. Nu fick vi åter kontakta markägarna för att reda ut omfattningen och tidplanen. Ganska snart tog vi beslutet att bara göra marginella justeringar i banläggning. Vi flyttade det utbrutna målet för de äldsta på medeldistansen. Men frågan om tidplanen för avverkningen kvarstod. Hur mycket skulle vi kunna få med på tävlingskartan och kunde vi vara säkra på att de inte avsåg att jobba helg under tävlingsdagarna. Efter intensiva kontakter med markägare, skogsbolag och deras maskinförare fick vi klart för oss att de inte avsåg att jobba under våra tävlingsdagar. Först tre veckor innan tävling kände vi oss säkra på att kunna genomföra tävlingen.
Vi hade tre veckovisa planeringsmöten med funktionsansvariga veckorna innan tävling och kollade av att alla funktioner hade personal och utrustning för att kunna genomföra sina uppgifter och kanske viktigast av allt att klara ut alla gränssnitt.
Trots det gedigna planeringsarbetet var det några viktiga komponenter som inte var lösta förrän under natten till lördagen. Men vi grejade det!
Vi tävlingsledare vill rikta vårt varma tack till alla funktionärer som tillsammans möjliggjorde Täbydubbeln.
Tack
Kommentarer
Ulrika Askehed 13 sep 2023
Härligt skriver av er. Men med bra tävlingsledare som håller i tydligt i trådarna så blir det bra. Det var en riktigt fin tävling.
Maria Helgars 13 sep 2023
Tack för fin rapport från arrangemanget och jobbet innan!
Paula Palmgren 15 sep 2023
Vilket enormt arbete. Tack alla som gjorde det möjligt. 🤩