25manna - 11 oktober 2025
Info för löpare
- Uppdaterade lag fredag kl. 18 finns här. Eventuella ändringar efter dessa meddelas via telefon!
- Uppdaterat funktionärsarbetsschema fredag kl 20.00 finns här. Eventuella ändringar efter 18.45 har meddelats via telefon.
Preliminära lag till 25manna finns länkat ovan, de kommer uppdateras under veckan så håll uppsikt där. Vi har gjort ett toppat lag och sen andra och tredjelaget förhoppningsvis rätt så jämna. Vi kommer uppdatera den sidan efterhand ifall det blir ändringar, ändringar som läggs in efter kl. 18 på fredag kommer vi meddela per telefon, så kolla på fredag kväll för att se hur de slutliga lagen blir.
Vi har också en del arbete som vi behöver göra på 25manna, Karolina har gjort ett schema som man kommer nå via länken ovan. I år är alla våra pass antingen i incheckningen, avläsningen eller busslotsningen på lördag. Funktionärs-PM finns här, och här hittar ni en
instruktion för er som skall jobba med busspåstigningen.
För frågor om funktionärsschema och funktionärsjobb - Kontakta Karolina Montgomerie (070-590 93 65)
Återbud meddelas till Robban på uk@tabyok.se eller 070-794 06 03.
Ifall du inte var på samlingen, skicka ett SMS (070-794 06 03) eller mail till uk@tabyok.se och bekräfta att du tagit del av infon. Om du mailar, skriv ditt telefonnummer så vi kan nå er om det behövs. Några som jag vet har fått info har jag grönmarkerat i laguppställningsdokumentet, de behöver inte göra nåt mer. Det räcker att en per familj gör detta.
Lagledare
Finns på samma länk där lagen ligger. Om du inte hittar den lagledare som hör till ditt lag och det är bråttom, leta upp en av de andra lagledarna.
För förstalaget gäller att man ska vara på plats allra senast 1 timme innan täten ska gå ut på den sträcka man ska springa. Alla löpare behöver hjälpa till som funktionärer också så kolla på funktionärsschemat ifall du har funktionärstid innan ditt lopp, isåfall behöver du förstås komma i tid till det. Gå i första hand till våra vindskyddsplatser (Vi har platserna 56-59 nära upploppet). Där finns nummerlapparna. Finns ingen lagledare där, gå till vår flagga vid fållan. För de som springer senare sträckor i andralaget kan man räkna med att vi ligger en bit efter, men kom gärna ut i god tid och heja på övriga löpare.
Ditt ansvar som löpare
- Skicka ett SMS (070-794 06 03) eller mail till uk@tabyok.se och bekräfta att du tagit del av infon. Om du mailar, skriv ditt telefonnummer så vi kan nå er om det behövs. Några som jag vet har fått info har jag grönmarkerat i laguppställningsdokumentet, de behöver inte göra nåt mer. Det räcker att en per familj gör detta.
- Kolla upp när ditt arbetspass är, alla löpare behöver hjälpa till med klubbens åtagande, det finns ett schema för detta.
-
OBS! Kolla Trafik-PM, cirka 2km att gå från parkeringen, tänk på att ta god tid på dig.
-
Kom i tid till tävlingsplatsen.
- Anmäl dig till din lagledare. Ta med egen SI-pinne och säkerhetsnålar.
- Göra ditt bästa och ha kul.
- Kontrollera att du har fått rätt karta (Lagnummer och sträcka) vid växlingen
- Kolla kodsiffran vid alla kontroller, kom ihåg att alla i laget har olika banor.
- Se till att se att enheten blinkar om du har vanlig pinne, om du har en AIR-pinne kolla att du får bekräftelse från din pinne (ljud eller ljus). Säkrast är ljusbekräftelse, då det kan vara flera samtidigt vid kontrollen och kan komma pip från olika håll.
- Heja på dina klubbkompisar!
Ditt ansvar som lagledare
- Dela ut nummelappar/extra SI-pinnar under tävlingsdagen.
- Hålla humöret uppe.
- Ha koll på lagets läge inför växlingar.
- Ta hand om löpare
- Hämta kartor och finnas på plats vid eventuella protester.
Övrigt
Den som står först på sin sträcka i laguppställningen är den som går ut först på sin sträcka, den som står som 2a går ut som 2a o.s.v. Undantaget är sträcka 3 där alla går ut samtidigt när 2a-sträckan kommer in.
Ni som springer en parallellsträcka, hjälp era klubbkamrater som springer samma sträcka om det behövs.
PM av olika sorter finns på eventor.
Kartan finns här. Arenan är sydväst om Runbyskolan.
Delta i 25manna – en av årets största orienteringshändelser
Snart är det dags för 25manna, en unik stafett där hela klubben deltar. Tävlingen samlar orienterare i alla åldrar och på alla nivåer, och erbjuder en fantastisk möjlighet att kombinera tävlingsglädje med gemenskap. Stämningen på arenan är något alldeles extra – med intensiva växlingar, hejarop och en härlig känsla av laganda.
Sträckor för alla
I 25manna finns sträckor som passar både erfarna tävlingslöpare och nyare orienterare. Vi hoppas att så många som möjligt vill vara med och representera klubben denna dag. Anmäl ditt intresse och bli en del av en minnesvärd upplevelse i orienteringsskogen.
Funktionärsjobb
Då vi är med i 25mannaföreningen bistår vi som hjälpklubb de år vi inte arrangerar. Så i år har vi arbetsuppgifter på 25manna, totalt ca: 200 timmar. Precis som tidigare år bistår vi med in- och utcheckning på stafetten och kommer också hjälpa till med busspåstigning efter stafetten.
De som springer förväntas också hjälpa till att vara funktionärer några timmar, men vi behöver också funktionärer som inte planerat att springa.
Så om du inte har möjlighet att springa, men vill vara med och känna pulsen i tävlingen så anmäl er på aktivitetsanmälan som funktionär.
25mannasamling
Efter träningen den 7e oktober så kommer vi ha 25manna-samling med information om 25mannalagen, lagledare och vårt funktionärsarbete. Fika utlovas!
Vad är 25manna?
25manna är en av världens största stafetter, där bästa orienteringsklubb ska koras med ett mixat lag bestående av 25 personer. Här kommer lite info om stafetten för er som inte varit med förut.
Tävlingen är unik genom att både elit, ungdomar och veteraner tävlar i samma lag. Alla lika viktiga!
25manna är alltså en mixad stafett och det finns krav på visst antal damer och herrar och ungdomar som ska ingå i laget.
Sträckornas längd varierar från 3 till 9 km och de kortaste banorna är lätta medan de längre bjuder på större orienteringstekniska utmaningar.
25manna är en riktigt stor tävling, det brukar vara upp mot 360 startande lag, vilket innebär att cirka 9 000 löpare deltar och uppemot 12 000 personer passerar arenan under tävlingsdagen, inkluderat motionslöpare, lagledare, supportrar och övrig publik. Dagen efter arrangeras en medeldistanstävling på samma arena.
Vid starten av 25mannastafetten 1974 sprangs alla sträckorna efter varandra som en traditionell stafett, eller budkavle som det hette på den tiden, vilket innebar mörker och behov av pannlampa på de sista sträckorna. Under 80-talet infördes att sträcka tre till sju löps med fyra löpare parallellt och så är det än idag.